Kies taal

TECHNISCHE TIPS

Bougies binnenstebuiten

De juiste bougie kiezen voor uw motor is van cruciaal belang. In het onderstaande deel vindt u meer info om u te begeleiden bij het kiezen van het juiste product voor uw wagen. Zo kunt u het belang van sommige technische kenmerken beter begrijpen.

Hoe werkt een bougie?

Benzinemotoren hebben bougies, dieselmotoren gloeibougies: dat is het basisprincipe. Het ontstekingssysteem bij benzinemotoren is extern: tijdens de compressiecyclus wordt de verbranding van het samengeperste brandstof-luchtmengsel gestart door een elektrische vonk afkomstig van de bougie.

De bougie zorgt voor deze vonk

Door de hoogspanning geproduceerd door de ontstekingsbobine, springt die tussen de elektrodes. Een vlamfront verspreidt zich vanuit deze vonk en vult de verbrandingskamer tot het mengsel is opgebrand. De vrijkomende warmte verhoogt de temperatuur, de druk in de cilinder wordt snel opgebouwd en de zuiger wordt met kracht omlaag bewogen. De verplaatsing wordt via de drijfstang naar de krukas overgebracht. Vervolgens wordt het voertuig aangedreven via de koppeling, de versnellingen en de assen.

Bougievereisten

Om te zorgen dat de motor soepel, krachtig en op een milieuvriendelijke manier loopt, moet precies de juiste hoeveelheid lucht/brandstofmengsel in de cilinder aanwezig zijn en de hoogenergetische ontstekingsvonk moet precies op het vooraf bepaalde moment tussen de elektroden verspringen.  Daarvoor moeten bougies voldoen aan de sterkste prestatievereisten: ze moeten een krachtige ontstekingsvonk veroorzaken tijdens uren rijden met een hoog toerental of in verkeer met veel optrekken en remmen. Ook bij -20 °C moeten ze een volledig betrouwbare ontsteking garanderen. Hoogtechnologische bougies bieden een verbranding met lage uitstoot en optimale brandstofefficiëntie. Champion®-bougies zijn ontworpen en gemaakt met hoogwaardige materialen om steeds aan deze extreme vereisten te voldoen.

De technologie van binnen: Wat zit er in een bougie?

ELKE CHAMPION®-BOUGIE BESTAAT UIT VIJF HOOFDCOMPONENTEN 

In de huidige pluggen zit een weerstand ingebouwd om storingen van de radiofrequentie te voorkomen.

  1. Het omhulsel is een getapte metalen zeskant (gemaakt van geëxtrudeerd staal) dat de verbranding afdicht en het mogelijk maakt om de bougie te plaatsen of te verwijderen. Elke bougie heeft een specifiek warmtebereik.
  2. De isolatie voorkomt secundaire ontstekingsspanningsaarding elders - buiten de opening - en verplaatst de warmte van het verbrandingsproces naar de cilinderkop (en in het koelsysteem).
  3. De aard- en middenelektrodes plaatsen de vonk in de ontstekingskamer. De opening is de afstand tussen de midden- en aardelektrode. Dit is de afstand waarover de ontstekingsvonk moet springen.
  4. Ten slotte verbindt de terminal de bougie met het ontstekingssysteem.

Duurzaamheid gedefinieerd door onderdelen

De prestaties en duurzaamheid van een bougie worden bepaald door de kenmerken van de onderdelen ervan. Dat is een feit. Om u het meest volledige assortiment bougies te kunnen aanbieden, gebruikt Champion® een verscheidenheid aan onderdelen. Hun gebruik is het resultaat van technologische ontwikkeling en dient om de duurzaamheid te garanderen die de inherente functies van deze onderdelen kan garanderen. In een notendop: de verschillende elementen in het bouwen van een bougie hebben elk op hun eigen manier invloed op de levenscyclus en de prestaties van het product. Champion® verklaart de technische functies en onderdelen van elk product op de verpakking, zodat u alle nuttige en nodige info krijgt om de beste bougie te kiezen.

Gerelateerde verhalen
{{lede.date | date:'dd-MMM-yyyy'}}{{lede.tags.length > 0 && lede.date ? ' | ' : ''}}{{lede.tags.join(', ')}}
Laden...