Skip Navigation

Kies taal

Zo verwijdert en monteert u een gloeibougieregelaar

We weten allemaal hoe belangrijk uw gloeibougies zijn voor het starten van uw dieselauto, vooral als het 's ochtend koud is. Maar vergeet niet om aandacht te besteden aan de gloeibougieregelaar. Waarom? Nou, hoe effectief zullen uw gloeibougies zijn als de gloeibougieregelaar niet werkt? Als u dus vermoedt dat de gloeibougieregelaar niet naar behoren werkt, is het een goed idee om deze te vervangen.

Voordat we het hebben over het verwijderen en monteren van een nieuwe gloeibougieregelaar, volgt hier een korte samenvatting van wat deze regelaar doet. Hij bepaalt de timing, de duur en de elektrische stroom die de gloeibougies nodig hebben. Deze informatie wordt door de microcontroller in de gloeibougieregelaar via een slimme schakelaar naar de gloeibougies gestuurd. Dus als u de auto start, analyseert de gloeibougieregelaar hoeveel stroom de gloeibougies nodig hebben, voor hoe lang en wanneer, voordat de benodigde stroom naar de gloeibougies wordt gestuurd. De elektrische stroom verhit de gloeibougies tot 1300°C om een efficiënte verbranding van het mengsel van gecomprimeerde brandstof en lucht mogelijk te maken. Als alles in orde is, zal de motor starten.

Vandaag de dag is een gloeibougie niet alleen van belang voor het starten van de dieselmotor. Hij blijft ook nog een tijdje actief nadat de motor is gestart, om de soepelheid en het geluid van de motor en de prestaties van de uitlaat te verbeteren.

Mogelijke symptomen van een defecte gloeibougieregelaar of gloeirelais zijn: gloeibougies krijgen geen stroom, gloeibougies blijven niet aan of het gloeirelais klikt snel.

 

Zo verwijdert en monteert u een gloeibougieregelaar 

  1. Zet de motor uit en verwijder eventueel de sleutel. Bij sommige auto's moet u mogelijk met de deuren open 10 tot 15 minuten wachten om het elektronische systeem volledig uit te schakelen.
  2. Koppel de minkabel van de accu los als dit niet in strijd is met de aanbevelingen in het instructieboekje. Sommige autofabrikanten adviseren niet om de accu los te koppelen.
  3. Lokaliseer de gloeibougieregelaar. Verwijder het luchtfilter en leg een schone doek over de inlaat.
  4. Koppel de aansluiting en bouten los, en maak vervolgens de leidingen los die naar de kabelboom van de gloeibougie lopen. De gloeibougieregelaar kan nu worden uitgenomen.
  5. Als u alleen het gloeirelais vervangt, verwijder dan de overige draden (na het markeren van de aansluitklemmen waarin ze thuishoren). Vervang dan het oude relais door het nieuwe en controleer nogmaals of alle draden goed zijn aangesloten.

Praktische tips en trics

Voor reparaties zoals deze, waarbij u niet zeker weet of u het probleem kunt oplossen door slechts één klein onderdeel te vervangen of dat u meerdere onderdelen moet vervangen, is het wellicht handiger om meer onderdelen te kopen dan u nodig denkt te hebben. Dan weet u dat u alles bij de hand hebt wat u nodig heeft, zodat u niet hoeft te stoppen met het werk omdat er een onderdeel ontbreekt. En meestal kunt u de onderdelen die u niet nodig heeft terugbrengen als u de kassabon bewaart en de onderdelen schoon en onbeschadigd verpakt zijn.

Het is ook een goed idee om een duidelijk schema te hebben voor de gloeibougieregelaar en het relais om te raadplegen tijdens de reparatie. Controleer zorgvuldig of alle draden correct zijn aangesloten, een foutieve installatie kan de gloeibougieregelaar namelijk beschadigen.

 

De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor ontspannings- en informatiedoeleinden en dient niet te worden gebruikt in plaats van professioneel advies in te winnen bij een erkende technicus of monteur. Wij raden u aan om een erkende technicus of monteur te raadplegen als u specifieke vragen of twijfels hebt met betrekking tot een van de onderwerpen die in dit document aan de orde komen. In geen geval zijn wij aansprakelijk voor enig verlies of schade veroorzaakt door uw vertrouwen op eender welke inhoud.

Gerelateerde verhalen
Laden...